top of page

Gør noget ekstra!

Hvad er den bedste bog, du har læst? Det spørgsmål stiller jeg ofte, og nogle gange bliver jeg ført helt nye steder hen, som jeg slet ikke kendte. Denne gang spurgte jeg min datter, der havde anbefalet sin øverste chef i en stor dansk virksomhed at læse Unreasonable Hospitality, som hun selv havde været meget optaget af.

 

Bogen er skrevet af restaurantchefen Will Guidara (født 1979), hvis restaurant Eleven Madison Park i 2017 blev kåret som verdens bedste restaurant. Nogle år forinden var restauranten også med i opløbet, men til stor ærgrelse for Will Guidara og hans chefkok Daniel Humm rakte deres kæmpe anstrengelser kun til sidsteplads som nr. 50 på listen.

 

Hvordan kunne det på få år lykkes at skabe den bedste restaurant i verden? Det forklarer Will Guidara i bogen i et levende sprog, hvor han øser af sine erfaringer, nederlag og indsigter. Og det er ikke kedelig læsning: Man bliver inspireret, opløftet og også overrasket over alle de ting, som man kan gøre for stadig at blive bedre og give gæsterne den bedste oplevelse.

 

Begrebet Unreasonable Hospitality havde Will selv kradset ned på en serviet den aften, hvor han sammen med sin chefkok (og en whisky) på et hotelværelse prøvede at komme sig over skuffelsen ved kun at blive nr. 50 på listen. I de efterfølgende dage, måneder og år satte de begge og hele staben på restauranten alt ind på at give gæsterne en oplevelse, som de aldrig ville glemme.

 

Der er mange eksempler på dette, og her er lige et par stykker: 

En familie fra Spanien, hvis børn besøgte New York City for første gang, spiste på restauranten, da det begyndte at sne. Da tjeneren overhørte de begejstrede børn, der aldrig havde oplevet sne før, blev en af de ansatte sendt afsted for at finde en butik, der solgte kælke.  Restauranten sørgede for en bil, der kunne tage familien til Central Park til en særlig aften med kælkning.

 

En anden gang var det nogle gæster, som var på vej til at forlade New York, som talte om ved middagen, at de desværre ikke havde fået de hot dogs, som New York er så berømt for. Hvad gjorde folkene på Eleven Madison Park? Hurtigt fik man sendt en medarbejder ud i byen, der bragte nogle hot dogs til køkkenet, hvor man anrettede dem lækkert og indbydende til stor forundring for gæsterne! De vil aldrig glemme den oplevelse – eller restauranten.

 

Men det handler ikke kun om gæsterne og om at give dem den fantastiske oplevelse. Det handler mindst lige så meget om at de ansatte trives, forstår meningen med det, som de laver, og glæder sig til at gå på arbejde og yde deres bedste. Will bliver en mester i at se, hvorledes hver enkelt kan bidrage med sit talent og sin ekspertise. Ved et tilfælde opdagede Will, at en af tjenerne havde en kæmpe viden om øl, og hvad var mere naturligt end, at han så fik ansvaret for, at restauranten havde nogle af de bedste og interessante ølmærker, så også de gæster, der foretrak øl frem for vin, kunne få deres hedeste ønsker opfyldt.

 

”Modgang er en forfærdelig ting at spilde” (Adversity Is a Terrible Thing to Waste).

Alting handler ikke om bare at blive bedre og bedre, for der er også en økonomisk virkelighed, som man skal være i stand til at håndtere. Under finanskrisen omkring 2009 var det tydeligt, at restauranten måtte gøre noget for at overleve. Lokalerne blev mindre og mindre fyldte, og særlig ved frokosttid var der alt for langt mellem gæsterne. Prisniveauet i restauranten var højt sammenlignet med andre restauranter på Manhattan, og hvem ville give $35 (knap 200 kr.) for en forret? Derfor besluttede man at tilbyde frokostkunderne en to-retters menu på $29 på samme gastronomiske niveau, og pludselig var restauranten fyldt hver dag. Og som Will snusfornuftigt bemærker ”Our goal was to be the four star restaurant for the next generation, and to-day's assistant might very well be tomorrow's CEO.” (s.170)

 

Unreasonable Hostpitality er et ’must read’ for alle uanset beskæftigelse og interesser. Efter endt læsning sidder man tilbage med følelsen af, at selv de mindste handlinger kan gøre en kæmpe forskel, hvis bare de udføres med hjertet. Guidaras filosofi om at sætte andre i centrum og skabe ekstraordinære oplevelser er både enkel og dyb, og hans tanker kan anvendes langt ud over restaurantbranchen.

 

Stilen er let, personlig og fuld af energi. Ligesom i sit virke som chef for restauranten Eleven Madison Park, som han forlod i 2019, giver han alt – og lidt til – i denne bog om, hvordan vi hver især kan gøre en forskel ved at gøre noget ekstra.

 

Will Guidara: Unreasonable Hospitality: The Remarkable Power of Giving People More Than They Expect. 2022

ree

bottom of page